Wie van provider verandert, doet dat meestal na goed en lang over deze keuze te hebben nagedacht. Er zijn vele redenen waarom mensen hun contract opzeggen en naar een andere leverancier of aanbieder overstappen, maar dit zijn de meest voorkomende oorzaken. We zetten er drie voor je op een rij.
We verbruiken meer digitale media en ontgroeien ons abonnement
We leven in tijden waarin digitale media hoogtij viert – gebruikers verbruiken steeds meer bandbreedte door filmpjes in hoge definitie te streamen, grote bestanden te downloaden en online te gamen.
Hierdoor is niet alleen het belang van een stabiele internetverbinding gestegen, ook de snelheid die een gebruiker bereikt is van tel – wie vaak grote bestanden downloadt wil daar natuurlijk liefst zo min mogelijk op wachten. Dit fenomeen beperkt zich bovendien niet alleen tot de klassieke, vaste verbindingen, ook
Streamen heeft dan weer tot gevolg dat downloadlimieten sneller worden bereikt – vele moderne abonnementen hebben dan ook een aanbod zonder limiet, of met een dusdanig hoge downloadlimiet dat u deze zelfs met stevig mediaverbruik niet bereiken zou.
Een beperkte downloadlimiet en een trage of instabiele verbinding zorgt ervoor dat klanten snel van abonnement veranderen – ook de opkomst van de smartphone en sociale media zorgt ervoor dat digitale filmpjes en afbeeldingen in hoge kwaliteit een steeds grotere rol zijn gaan spelen in ons leven. Wil je een abonnement dat je meer vrijheden biedt en waarmee je naar hartelust je favoriete films, downloads en games kan consumeren? Neem dan zeker een kijkje naar hedendaagse breedbandabonnementen!
We vinden dat de prijsstijging van onze huidige provider niet overeen komt met de service die we ontvangen
Een groot netwerk met digitale televisie, telefonie-diensten en breedband internet beheren, verbeteren en uitbouwen is geen sinecure, en kost de providers handenvol geld. Een deel van de kostprijs voor het beheer van deze netwerken wordt dan ook doorverrekend naar klanten in de vorm van regelmatige prijsstijgingen – iets waar niet elke klant tevreden mee is.
Sommige klanten merken namelijk weinig van de investeringen die een provider doet aan zijn netwerk, doordat deze bijvoorbeeld vooral in achterliggende systemen plaatsvinden, of omdat de klant in kwestie misschien al genoot van een verbinding van goede kwaliteit en dus ook geen verbetering merkt aan zijn einde van de lijn.
Of mogelijk heeft je provider je abonnement anders gepositioneerd met de loop der tijd , als een abonnement voor zwaarverbruikers misschien, en is jouw verbruik eerder gemiddeld. In dit geval ga je vaak zien dat het aanbod van je provider ook nieuwere abonnementen zal bevatten die beter aansluiten bij jouw vereisten.
Als klant is het dan ook niet meer dan normaal om de prijsstijging van je abonnementen met een kritisch oog te bekijken, en na te gaan of het aanbod en de prijs van je huidige provider nog steeds in lijn ligt met het overige aanbod op de markt.
De verbinding en service is van slechte kwaliteit
Afhankelijk van de kwaliteit van het netwerk en de infrastructuur die je tot je beschikking hebt in je omgeving, zal je als klant meer of minder met storingen te kampen krijgen. Veel hangt ook af van de gebruikte technologie – coax of telefoniekabel, en het onderhoud dat op een netwerk wordt uitgevoerd.
Heb je als klant een verbinding die te wensen over laat als het gaat over de bereikbaarheid of snelheid, dan is het niet meer dan normaal dat je een andere provider opzoekt die hopelijk wel een betere service aanbiedt. Belangrijk is daarbij na te gaan wat de vermoedelijke oorzaak van je problemen is – sommige providers delen namelijk hetzelfde netwerk. In sommige gevallen kan wisselen tussen een kabel- of VDSL-verbinding echter interessant zijn, en ook als mobiele klant kan je baat hebben door te wisselen van provider, sommige netwerken zijn immers beter voorzien in bepaalde streken dan anderen.