Zo moet je eSIM activeren bij proximus

Goed nieuws wie over een moderne smartphone beschikt: na lang wachten heeft Proximus vandaag aangekondigd dat klanten nu ook gebruik kunnen maken van een zogenaamde eSIM. Dat is een digitale simkaart die, in tegenstelling tot het klassieke exemplaar, volledig via software werkt.

Waarom is een eSIM zo interessant?

Het voordeel van zo eSIM is dus dat je niet meer met een klein plastic kaartje dient te prutsen wanneer je van abonnement of van de provider veranderd.

Bovendien kan je ook meerdere profielen gebruiken met eenzelfde eSIM. Dat is handig wanneer je bijvoorbeeld zowel een privé- als een zakelijk nummer wenst te gebruiken op eenzelfde smartphone. Tot voor kort konden gebruikers die van zo’n scenario gebruik wensen te maken enkel beroep doen op een zogenaamde dual-sim smartphone waarbij je dus effectief twee verschillende plastic simkaarten in het toestel kan onderbrengen. Het aantal smartphones dat dual-sim ondersteunt is ook echter zeer beperkt.

Vanaf wanneer is de eSIM beschikbaar?

De eSIM is vanaf vandaag beschikbaar voor klanten die gebruik maken van een abonnement voor de grote bedrijven: een zogenaamd Enterprise-abonnement. Klanten met een privé abonnement kunnen de eSIM op activeren vanaf 19 oktober, net zoals klanten met KMO-abonnement.

Wat heb je nodig om eSIM te gebruiken?

Verzeker jezelf er eerst van dat je een geschikt abonnement nodig hebt: momenteel worden enkel Enterprise-abonnementen ondersteund. Privé en KMO-abonnementen komen vanaf 19 oktober aan de beurt.

Om eSIM te kunnen gebruiken met een Enterprise-abonnement, moet de beheerder van je sim-kaart eerst de activatie van eSIM aanvragen. Je kan dus geen gebruik maken van eSIM zonder dat de beheerder van het abonnement dat ook toelaat.

Ook je smartphone is belangrijk, want je kan eSIM niet op elk toestel gebruiken. Momenteel worden alle moderne iPhones ondersteund vanaf de iPhone 11. Wie een Android-toestel gebruikt, dient een Samsung vanaf de Galaxy S20 te bezitten. In de toekomst zullen er ongetwijfeld steeds meer smartphones op de markt komen die van eSIM gebruik maken.

Hoe activeer je de eSIM?

Wanneer eSIM is geactiveerd voor het bedrijf dat klant is, zal je van de beheerder een voucher ontvangen met daarop een QR-code.

Vervolgens kan je kan de eSIM activeren in de instellingen van je smartphone. Hoe je dat doet is echter anders, afhankelijk van je toestel. Je kan een geschikt stappenplan bekomen door naar de website van Proximus te gaan via deze link en de gevraagde gegevens in te vullen.

Welke andere providers bieden eSIM aan in België?

Met de introductie van de eSIM vervoegt Proximus de provider Orange, die eSIM al eerder aanbiedt in ons land. In het buitenland is de zogenaamde eSIM al langer populair onder andere bij de providers T-Mobile en Vodafone.

Bekijk ook deze gelijkaardige producten:

Scarlet Red € 8 / maand Nu aanvragen Meer informatie
Mobile Vikings 1GB + 150 min € 10 / maand Nu aanvragen Meer informatie
Proximus Mobile 10 € 10 / maand Nu aanvragen Meer informatie

Proximus past haar Fair Use Policy voor ongelimiteerd dataverbruik aan – dit verandert er precies

Proximus kondigt vandaag aan dat het voor abonnementen met een ongelimiteerd datavebruik wijzigingen zal aanbrengen aan de Fair Use Policy, of in mooi nederlands het beleid van redelijk gebruik.

Dat beleid dient ervoor om misbruik van zo’n ongelimiteerde abonnementen tegen te gaan: om de stabiliteit van het netwerk te kunnen blijven garanderen en de connectiviteit van andere gebruikers niet in gevaar te brengen wordt dataverbruik namelijk ook bij de ongelimiteerde abonnementen nog bijgehouden. Wie uitzonderlijk veel data verbruikt, zal alsnog op drempels stoten. Zo’n beleid is niet vreemd en wordt gehanteerd door elke provider die gelijkaardige abonnementen aanbiedt.

Maar het beleid van redelijk gebruik wordt dus aangepast bij Proximus, en wel als volgt: tot nu toe konden gebruikers in België bij het overschrijden van een bepaalde hoeveelheid data, het redelijk gebruik dus, verder surfen aan een verlaagde snelheid. Dat was gratis. Deed je hetzelfde echter in de EU, dan werd je snelheid niét verlaagd, maar werd je wel een meerkost van 0,42 eurocent (€ 0,0042) per megabyte aangerekend.

De drempel werd dus anders toegepast of je nu de data verbruikte in binnen- of in buitenland. Ook de hoogte drempel voor wat “redelijk verbruik” inhield was anders, zoals de tabel hieronder aanduidt. Dat wordt nu rechtgetrokken door Proximus: enerzijds worden de drempels zowel in binnen- als in buitenland gelijkgetrokken, en dat voor alle landen binnen de Europese Unie.

Redelijk verbruik betekent vanaf nu dus hetzelfde of je je nu in België, of in het buitenland bevindt. Het goede nieuws is bovendien dat de drempel in de meeste gevallen zelfs ietwat wordt verhoogd, of op zijn minst gelijk blijft aan de hogere, binnenlandse drempel uit het verleden.

Verder worden ook de gevolgen voor het overschrijden van deze datalimiet gelijk getrokken: vanaf nu zal iedereen die de drempel overschrijft op een verlaagde snelheid worden gezet, zonder dat er bijkomende kosten worden aangerekend. Het beleid wordt dus gelijk getrokken en vereenvoudigd door Proximus, zonder dat er nog een onderscheid tussen binnen- en buitenland bestaat.

Vanaf 30/04/2020Vanaf 01/07/2020
In BelgiëOnderweg in de EUIn België en onderweg in de EU
Epic stories20 GB12 GB25 GB
Epic beats20 GB12 GB25 GB
Epic videos40 GB20 GB40 GB
Mobilus XL Unlimited30 GB21 GB35 GB
Bizz Mobile Unlimited35 GB25 GB40 GB
Bizz Mobile International35 GB32 GB35 GB
Bizz Mobile XL Unlimited28 GB28 GB28 GB

Mobiel internet: zoveel betaal je per gigabyte + hier krijg je waar voor je geld!

Spijtig genoeg blijft mobiel internet relatief duur: in tegenstelling tot een vaste internetverbinding ligt de prijs voor je dataverbruik vele malen hoger bij een GSM-abonnement. Het is dan ook belangrijk om bewust te kiezen voor een abonnement dat bij jouw dataverbruik past, want dat heeft twee voordelen: niet alleen zal je minder betalen voor je abonnement, je zal ook meer data kunnen verbruiken voor dat bedrag.

Wij deden de test!

Op deze website hebben we al een overzicht van alle mobiele abonnementen, en de promoties van de verschillende providers op elk moment voeren. Dat is handig! Maar voor deze test willen we verder gaan, en nagaan welke abonnementen het meeste data aanbieden voor het minste geld.

Bekijk hier de test en alle resultaten! Welk abonnement zou het voordeligst zijn?

Proximus verhoogt uploadsnelheid voor verscheidene abonnementen

Proximus kondigt aan dat het de uploadsnelheid van heel wat internetabonnementen gevoelig zal verhogen. Daardoor kunnen gebruikers sneller gegevens naar het internet versturen. In totaal zouden meer dan anderhalf miljoen klanten genieten van de verhoging, aldus de operator.

De actie kadert binnen een verhoogd gebruik van breedband internet tijdens de corona-crisis. Nu we worden verwacht om afstand te houden en in ons kot te blijven, wordt het internet immer alsmaar belangrijker om in contact te blijven met vrienden en familie. Het versturen van data naar het internet, zoals het uploaden van foto’s of filmpjes, het verzenden van emails met bijlagen of het streamen van video zijn daarbij manieren waarop we digitaal communiceren met de buitenwereld.

Dat uploaden van data kan nu dus sneller. Concreet gaat het om een permanente verhoging voor heel wat abonnementen, met als uitzondering een tijdelijke verhoging van de uploadsnelheid voor klanten met Internet Start – zij kunnen van de extra uploadsnelheid genieten tijdens de corona-crisis, maar zullen nadien terug op hun oorspronkelijke uploadsnelheid van 4 Mbps terecht komen.

De permanente verhogingen van de uploadsnelheid zien er als volgt uit:

  • Voor klanten met Internet Comfort, een Minimus-pack of Epic Combo Light: een permanente verhoging van de uploadsnelheid van 6 naar 20 Mbps.
  • Voor klanten met Internet Maxi, een Tuttimus- of Familus-pack of Epic Combo Full: een permanente verhoging van de uploadsnelheid van 15 naar 20 Mbps.
  • Voor klanten met Bizz Internet of een Bizz All-In Pack: een permanente verhoging van de uploadsnelheid van 20 Mbps naar 30 Mbps.

Voor gebruikers van een glasvezelverbinding gelden andere verhogingen daar zien we een verhoging van de uploadsnelheid naar 20 Mbps voor Start Fiber, naar 30 Mbps voor Internet Maxi Fiber, en naar 50 Mbps voor Bizz Internet Fiber. Ook klanten met de optie Fiber Boost kunnen van een uploadsnelheid van 50 Mbps genieten.

Bekijk ook deze gelijkaardige producten:

Orange Flybox 15 GB € 15 / maand Nu aanvragen Meer informatie
Orange Flybox 150 GB € 20 / maand Nu aanvragen Meer informatie
Scarlet Internet Poco € 23 / maand Nu aanvragen Meer informatie

Orange introduceert Go-abonnementen!

Vernieuwing bij Orange! De bontige beestenboel aan abonnementen, met klinkende namen zoals Dolfijn, Koala en Arend, verdwijnt en maakt plaats voor een nieuwe lijn: de Go-abonnementen. Concreet wordt het aanbod daarmee afgeslankt tot vier mobiele abonnementen, die indien gewenst gecombineert kunnen worden in een Duo of Trio-pack. Het beperkter aantal abonnementen zou alleszins duidelijker moeten maken voor klanten welke abonnementen binnen het aanbod meer of minder bieden.

En dat zal vooral meer zijn: met name de mobiele data die inbegrepen is neemt toe voor bestaande klanten. Kijk maar naar Koala: dat abonnement bood tot voor kort 4 GB aan data, maar maakt in de nieuwe vorm (Go Plus) klanten blij met maar liefst 5 GB data. De prijs blijft daarbij ongewijzigd staan op 20 euro per maand. Voor nieuwe klanten is er bovendien  een welkomstaanbod van 50% korting gedurende de eerste drie maanden.

Aan de packs (Duo en Trio) verandert er niets, deze blijven bestaan. Wel verdwijnt de verdubbeling van de datalimiet zoals we die in deze packs kenden. In dat geval kunnen klanten zich dus best informeren of de datalimiet in hun nieuwe pack nog steeds aan de vereisten voldoet – Orange zelf raadt aan om, indien nodig, van pack te veranderen – bijvoorbeeld door Love Duo of Trio te combineren met Go Intense in plaats van Go Plus.

Waarin onderscheidt Orange zich van haar concurrenten? In het gebruik van meerdere simkaarten op één abonnement. De standaard abonnementsprijzen gelden immers voor één simkaart – wie een tweede of derde simkaart wil toevoegen, voor zoon- of dochterlief, man of vrouw, doet zijn voordeel doordat de prijzen per simkaart dalen naarmate je er meerdere bestelt. Go-Intense, standaard aan € 30 per maand voor de eerste sim, kost voor 2 en 3 simkaarten bijvoorbeeld slechts € 21 per simkaart per maand. Ook Go Intense gaat van 40 euro per simkaart per maand naar 31 per simkaart per maand. De datalimiet wordt daarbij niét verdeeld over de simkaarten, elk krijg nog steeds 15 GB of een onbeperkte datalimiet.

De opmerkzame lezer merkt op dat dit voordeel enkel van toepassing is voor Go Intense en Go Unlimited – voor Go Light en Go Plus, de kleinere abonnementen, is er geen schaalvoordeel merkbaar voor het afnemen van meerdere simkaarten. Daar kost een simkaar respectievelijk 10 of 20 euro per maand, ook als je er meerdere afneemt.

Een overzicht van de abonnementen vind je hieronder terug.

1 sim, per maand  2 of 3 sims, per maand (per sim) Mobiele data (per sim) Mobiele data (per sim)
Orange Go Light € 10 € 10 0,5 GB 90 minuten
Orange Go Plus € 20 € 20 5 GB Ongelimiteerd
Orange Go Intense € 30 € 21 15 GB Ongelimiteerd
Orange Go Unlimited € 40 € 31 Ongelimiteerd Ongelimiteerd

Bekijk ook deze gelijkaardige producten:

Scarlet Red € 8 / maand Nu aanvragen Meer informatie
Mobile Vikings 1GB + 150 min € 10 / maand Nu aanvragen Meer informatie
Proximus Mobile 10 € 10 / maand Nu aanvragen Meer informatie

Telenet Safespot: extra beveiliging voor Telenet-klanten

Telenet kondigt vandaag een nieuwe dienst aan die gebruikers én hun thuisnetwerk beter moet beschermen. Gebruikers kunnen voor € 4, 99 per maand intekenen op Telenet Safespot.

Het abonnement is vooral bedoeld voor het thuisnetwerk, waarop veel meer slimme apparaten verbonden zijn. Veel klanten hebben immers een digitale televisie met netwerkaansluiting, gebruiken slimme thermostaten om automatisch de temperatuur te regelen of hebben een slimme deurbel waarmee je ook vanop afstand de deur kan openen. Allemaal technologische innovaties die het leven gemakkelijker maken, maar die ook risico’s meebrengen als het gaat over veiligheid: als je thuisnetwerk onvoldoende beveiligt blijkt, hebben aanvallers mogelijk toegang tot je data, en tot de apparaten in je huis. Dat wil je dus ten alle koste vermijden.

Tijdens tests bleek, aldus Telenet, dat er zich maandelijks gemiddeld 5 à 6 poortenscans voordoen, waarbij hackers dus nagaan welke zwakke schakels je thuisnetwerk telt met het oogmerk om nadien te kunnen binnendringen.

Safespot biedt uitkomst voor dit probleem, door je Telenet-modem van een update te voorzien. Je modem zal met de nieuwe software al het dataverkeer monitoren dat het thuisnetwerk binnen- en buitengaat. Verdacht verkeer wordt daarbij automatisch gedetecteerd, en meteen stopgezet. De algoritmes die de slimme techniek aandrijven zijn afkomstig van een Israëlisch beveiligingsbedrijf.

Om de resultaten van Safespot te zien biedt Telenet aan haar abonnees een smartphone-app aan, die niet alleen toont welke apparaten er met je netwerk verbonden zijn, maar ook hoeveel aanvalspogingen zich voordeden in de afgelopen week.

Bovenop de slimme modemsoftware en de smartphone-app krijg je als klant ook een meer traditioneel antivirusprogramma vanuit de stal van Bitdefender dat je nadien, in tegenstelling tot de modemsoftware, wel nog zelf dient te installeren.

 

Nieuw jaar, meer data bij Proximus

Proximus verhoogt de datalimieten van enkele mobiele bundels. Concreet zullen klanten met een Mobilus S, Mobilus M of Mobilus L vanaf 1 januari 2020 meer data ontvangen. Wie een mobiel abonnement in een pack, zoals Tuttimus of Minimus combineert, zal een surplus aan data ontvangen. Zo worden packs nog aantrekkelijker!

Voor klanten met een Mobilus S-abonnement verhoogt de maandelijkse datalimiet van 1,5 GB naar 2 GB. In een pack ontvangen klanten 5 GB mobiele data.

Bij Mobilus M sijgt de datalimiet van 5 GB naar 8 GB. In een pack verdubbelt die hoeveelheid bijna – dan ontvangen klanten nu 15 GB.

Bij Mobilus L, tenslotte, ontvangen klanten per 1 januari 15 GB mobiele data ipv 10 GB. In een pak wordt dat maar liefst 30 GB.

Zoals vermeld gaan de prijzen in vanaf 1 januari 2020, al hebben we ze nu reeds beschikbaar gesteld in onze prijsvergelijker. Zo kan je dus optimaal vergelijken tussen het nieuwe aanbod van Proximus en de overige providers.

Een andere nieuwigheid bij Proximus is “My e-Press”: concreet krijg je als Tuttimus of Minimus-klant nu ook toegang tot het betaalde aanbod van HLN of Le soir, via de app of website van de desbetreffende klant. Het aanbod is onbeperkt, dus er is geen limiet op het aantal betalende artikels dat je kan lezen. My e-press is automatisch inbegrepen in het abonnement.

Bekijk ook deze gelijkaardige producten:

Scarlet Trio € 40 / maand Nu aanvragen Meer informatie
Orange Love Duo + Go Light € 44 / maand
€ 39 / maand
3 maanden lang
Nu aanvragen Meer informatie
Orange Love Duo + Go Plus € 54 / maand
€ 44 / maand
3 maanden lang
Nu aanvragen Meer informatie

Datalimiet Orange Cheetah verdubbelt: dit moet je weten

Orange op Providers Vergelijken

Orange kondigt via haar publieke website aan dat Cheetah, het mobiele abonnement, verdubbelt kwa datalimiet: klanten ontvangen vanaf nu maar liefst 15 GB in plaats van het oorspronkelijke 8 GB. De prijs van het abonnement (€ 30 per maand) blijft ongewijzigd.

Ook in combinatie met een Love Duo of Trio pakket gelden de nieuwe datalimieten. Bij deze pakketten verdubbelt de limiet nogmaals, van het nieuwe 15 GB naar maar liefst 30 GB.

Het is helaas niet duidelijk of het aanbod ook meteen geldt voor bestaande klanten – wij vermoeden alleszins dat de wijziging automatisch wordt toegepast in de eerstvolgende abonnementscyclus.

Bekijk ook deze gelijkaardige producten:

Scarlet Red € 8 / maand Nu aanvragen Meer informatie
Mobile Vikings 1GB + 150 min € 10 / maand Nu aanvragen Meer informatie
Proximus Mobile 10 € 10 / maand Nu aanvragen Meer informatie

Proximus verhoogt prijzen vanaf 1 januari 2020

Proximus kondigt aan dat het per 1 januari 2020 enkele tarieven verhoogt.

Het is al de tweede maal op rij dat Proximus besluit om bij de jaarswissel een prijsverhoging door te voeren. Als reden voor de verhoging geeft Proximus aan continu te blijven investeren in haar netwerk. Het aanleggen van glasvezelverbindingen en de komst van 5G spelen daarin een grote rol.

De prijsverhoging treft vooral residentiële abonnementen gericht op particuliere klanten, maar ook enkele zakelijke pakketten verhogen in prijs.

 

Ongelimiteerd internet van Proximus nog iéts vrijer

Technologiewebsite Tweakers meldt vandaag dat Proximus haar voorwaarden aanpast wat betreft het datavolume voor breedband internetverbindingen. In positieve zin welteverstaan, want de grenzen van wat men een “Fair Use Policy” heet worden binnenkort ietsje ruimer.

Concreet verandert er enkel iets voor klanten met een “onbeperkt” datavolume: voor hen zal hun downloadsnelheid pas na 3 Terabyte worden gelimiteerd naar 5 Mbit per seconde.  Momenteel is dat nog vanaf 750 Gigabyte. Net als vroeger kunnen klanten hierna zelf hun limiet verhogen door blokken met extra datavolume te activeren via de klantenwebsite MyProximus of hun smartphone-app. Dat gebeurt in blokken van 150 Gigabyte, die gratis te activeren zijn.

De praktijk wordt al langer gehanteerd, en is erop gericht om misbruik van het netwerk te voorkomen. In praktijk kan je als klant op deze manier effectief genieten van ongelimiteerd internet, mits je dus na enige tijd de nodige blokken activeert om je volledige snelheid te behouden. Het activeren van blokken vormt een laagdrempelige grens om buitensporig verbruik tegen te gaan. Voor de overgrote meerderheid van de internetgebruikers zal 3 Gigabyte bovendien ruim volstaan om naar hartelust digitale media te downloaden.

Ook andere providers in België hanteren dit princpe: Telenet en Orange hanteren eveneens een maandelijkse limiet van 750 Gigabyte (in de piekuren), waarna ook bij hen de downloadsnelheid wordt teruggeschroefd.